انواع مختلف اتوکلاوها بر اساس عملکرد
نوشته شده توسط : alitala

انواع مختلف اتوکلاوها بر اساس عملکرد

همه اتوکلاو بخار با دمای بالا و فشار بالا برای استریل کردن تجهیزات پزشکی و ضایعات استفاده می کنند. عملکرد آنها نشان می دهد که چگونه باید بارگیری شوند و چگونه بخار موجود در محفظه خود را برای استریل کردن وسایل داخل چمبر فشار می دهند.

 

 

 

اتوکلاوهای عمودی

این نوع اتوکلاوها با باز کردن درب بالایی خود بارگیری می شوند. به خصوص برای استفاده در آزمایشگاه یا در کلینیک های کوچکتر با فضاهای تنگ مناسب هستند. به این ترتیب، آنها همچنین دارای اتاقکی با ظرفیت کم هستند.

 

 

 

اتوکلاوهای افقی

اتوکلاوهای افقی دستگاه های استریل کننده بخار بارگیری از جلو با محفظه ای با ظرفیت بیشتر هستند. زمانی که فضای موجود زیادی وجود دارد، و شما نیاز به استریل وسایل زیادی در روز دارید، این مورد برای کاهش فشار بر کارکنان پزشکی استثنایی است.

 

 

 

اتوکلاوهای جابجایی گرانشی

یکی از متداول ترین نوع اتوکلاوها که به استفاده از بخار متراکم برای خروج هوا از محفظه دستگاه متکی است. آنها برای استریل وسایل اساسی مانند ابزارهای جراحی مسطح و انواع خاصی از ضایعات خطرناک زیستی مناسب هستند، اما به اندازه اتوکلاوهای از پیش خلاء شده همه کاره نیستند.

 

 

 

اتوکلاوهای پیش خلاء (prevac)

این نوع اتوکلاو از پمپ خلاء استفاده می کند تا تمام هوا را از محفظه اتوکلاو خارج کند و امکان نفوذ بهتر بخار و استریل کردن مواد بیشتر و بارهای پیچیده مانند محصولات نساجی پزشکی، بارهای متخلخل، قطعات بزرگتر تجهیزات و حتی اشیاء را فراهم می کند. ساخته شده از پلی اتیلن با چگالی بالا مانند سرنگ های تیز و نوک پیپت.

 

 

 

 

 

انواع مختلف اتوکلاو بخار بر اساس کلاس

روشی واضح تر برای دسته بندی انواع مختلف ماشین های اتوکلاو طبقه بندی براساس کلاس کاری است. کلاس استریل کننده بخار نشان می دهد که چقدر همه کاره است: به عبارت دیگر، نشان می دهد که چه نوع وسایلی را می توان با آن استریل کرد.

 

 

 

اتوکلاوهای کلاس  N

اینها اساساً اتوکلاوهای جابجایی گرانشی ساده هستند که فقط بخش خاصی از هوای داخل محفظه دستگاه را حذف می کنند. برای درمان بارهای ساده تر مانند ابزارهای پزشکی تختی شکل طراحی شده است.

 

 

 

اتوکلاوهای کلاس  S

نوع دیگری از اتوکلاو جابجایی گرانشی که از دیواره ای از بخار متراکم استفاده می کند، اما با تکرار ۳ باره این فرآیند، در واقع می تواند تمام هوا را از محفظه خارج کند و به همین ترتیب، می تواند ابزارهای کیسه ای و بارهای متخلخل را استریل کند. با این حال، هنوز همه کاره تر از بقیه اتوکلاوها نیست و به سرعت اتوکلاو کلاس B هم نیست.

 

 

 

اتوکلاوهای کلاس  B

اتوکلاوهای پیش خلاء ممتاز که می توانند بیشتر مواد را استریل کنند و همچنین با خارج کردن هوا از محفظه خود با یک پمپ وکیوم قدرتمند بسیار سریع این کار را انجام می دهند. برخی از مدل‌ها از فناوری مدرن بهترین بهره را می‌برند و با فرآیندی کاملاً خودکار عمل می‌کنند: این سهولت استفاده و اثربخشی آن‌ها را برای انواع امکانات پزشکی بسیار جذاب می‌کند.

 

انواع مختلف اتوکلاو بخار طبقه بندی شده بر اساس اندازه (ظرفیت)

در اینجا یک دسته بندی است که بسیار ساده است، اما مطمئناً توجه به آن را کم اهمیت نمی کند. اندازه اتوکلاو نیز یک فاکتور کلیدی است که باید در نظر گرفته شود: انتخاب صحیح در اینجا به میزان زباله ای که هر روز شما باید استریل کنید و همچنین به میزان فضای موجود بستگی دارد.

 

 

 

استریل کننده های بخار بزرگ

ظرفیت این نوع اتوکلاوها معمولا بین 110 تا 880 لیتر است. ایده آل برای مراکز پزشکی بزرگ مانند بیمارستان ها که روزانه مقدار قابل توجهی زباله تولید می کنند و نیاز به استفاده از ابزار و تجهیزات پزشکی زیادی برای درمان بیماران دارند.

 

 

 

دستگاه های استریل کننده بخار سایز متوسط

ظرفیت این نوع اتوکلاوها معمولا بین 75 تا 200 لیتر است. یک انتخاب عالی برای کلینیک های دندانپزشکی و سایر کلینیک ها، کاربردهای بیوتکنولوژیکی یا برای سالن های عمل در بیمارستان ها.

 

 

 

دستگاه های استریل کننده بخار کوچک (رومیزی).

ظرفیت این نوع اتوکلاوها معمولاً در حدود 25 لیتر جابجا می شود. این دستگاه های ضدعفونی کننده بخار جمع و جور برای تجهیزات کوچکتر با فضای محدود در دسترس کاملاً مناسب هستند و نیازی به استریل کردن ابزارهای پزشکی زیادی در روز ندارند.

 

عوامل بالا نرفتن دمای اتوکلاو

کاربران اتوکلاو این توانایی را دارند که چرخه های استریلیزاسیون را بر اساس تعدادی پارامتر از جمله دمای استریلیزاسیون به صورت سفارشی تنظیم کنند. اگر اتوکلاو نتواند در مدت زمان لازم برای اجرای چرخه استریلیزاسیون به دمای تعیین شده برسد، یا چرخه را متوقف می کند یا زنگ هشدار (یعنی زنگ دمای پایین) را به صدا در می آورد.

 

چند دلیل وجود دارد که چرا اتوکلاو ممکن است نتواند در مدت زمان معین به دمای استریلیزاسیون برسد. برای مثال، شاید منبع تغذیه مولد بخار روشن نباشد. برخی از مدل‌های اتوکلاو از ژنراتورهای بخار یکپارچه استفاده می‌کنند که در زیر محفظه اتوکلاو قرار دارند. این نوع مولد بخار معمولاً به منبع برق با ولتاژ بالا خود متصل می شود، که می تواند زمانی که بقیه دستگاه هنوز روشن است خاموش شود. اگر کاربر متوجه نشود که منبع تغذیه ژنراتور خاموش است، در حالی که به نظر می رسد بقیه دستگاه استریل کننده روشن است، این امر مانع از رسیدن دستگاه استریل کننده به دمای تعیین شده می شود.

 

دلایل دیگری که چرا اتوکلاو ممکن است به دمای استریلیزاسیون نرسد عبارتند از:

 

مولد بخار نیاز به تعمیر دارد.

یک گرفتگی در تخلیه محفظه وجود دارد (یعنی صافی تخلیه محفظه را بررسی کنید) که از خروج هوا از محفظه و رسیدن بخار به فشار و دمای مناسب جلوگیری می کند.

دمایی که کاربر وارد کرده است از حداکثر دمای مجاز اتوکلاو بیشتر است.





:: برچسب‌ها: اتوکلاو بیمارستانی,اتوکلاو ایرانی,اتوکلاو کلاسb, ,
:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: